Jämförelse mellan bländare.

OBS! EJ 1:1 FÖRSTORING: FEL I TEXTEN PÅ BILDERNA

En jämförelse mellan olika bländare. Vid bländare 2.8 högst upp till vänster är bakgrunden som en enda färgmassa. Vid bländare 45 längst ner till höger är bakgrunden så tydlig att den nästan förstör sikten på knoppen. Ett exempel på hur det går att skapa en bild som man vill ha den. Jag föredra bl 2.8 i en sådan här bild. Kameran var inställd på tidsautomatik och isoautomatik med möjlighet att välja bländare. För den som är intresserad kan man se hur bländare tid och iso följs åt och har ett inbördes förhållande – i ett samarbete. Spännande att ställa in allt manuellt på kameran och se vad som händer när man kan manipulera med ljus och färger. Bilden är alltså inte tagen i skala 1:1.

2 thoughts on “Jämförelse mellan bländare.

  1. Jag är jäkligt oteknisk men jag gillar din sista bild ! För mig är det liksom mer liv i den men alla bilderna var bra …
    Önskar bara att jag var mer insatt och kunnig i detta med foto … Men nångång ska jag gå en kurs, fast inte just nu .
    // Maria

    1. Det är en av fördelarna med att använda en kamera med manuella inställningar. Det går att välja den bild man gillar bäst och ta ett foto precis som man vill ha det. Jag gör en bild till mig som ser ut som den första och du gör en bild till dig som ser ut som den sista. Bra va!!? 🙂
      ps jag förstår att det inte är läge just nu för dig att gå på kurs….

Kommentera

